Asociația Micile Comori la Timotion 10

Buget proiect: 37.522 lei

Proiectul “Dincolo de cuvinte” de la Timotion 10 și-a propus să dezvolte modul de comunicare al copiilor cu probleme în dezvoltarea limbajului, și în special al copiilor diagnosticați cu autism, prin metoda PECS. Copiii din proiect sunt 30 beneficiari ai centrului de zi pentru copii cu dizabilități  „Împreună”– proiect al Asociației Micile Comori. Metoda PECS (Picture Exchange Communication System) este un model de intervenție care generează limbaj la peste 50% din copiii non-verbali asupra cărora se intervine.

Ce s-a întâmplat în proiect

În perioada iunie – decembrie 2024, cu ajutorul fondurilor strânse la Timotion 10, echipa de specialiști din cadrul Asociației Micile Comori a derulat proiectul ”Dincolo de cuvinte”.

Activitate 1.

Primul pas în cadrul proiectului a fost testarea celor 30 de copii, cu vârste cuprinse între 3 și 7 ani, beneficiari ai Centrului de zi Împreună al Asociației Micile Comori, pentru a identifica nevoia de intervenție prin metoda PECS, modul de lucru, interesele celor mici față de obiecte, activități. Testările au fost efectuate individual fiecărui copil cu sprijin din partea trainerului Ioana Corompaki.

Activitatea 2.

Pentru a introduce această metodă cât mai natural și în activități funcționale, echipa de proiect a organizat o excursie la Domeniile Murani, unde copiii au avut ocazia să interacționeze cu animale de la fermă. Un mediu potrivit de a testa această metodă și răspunsul celor mici. Fiind un mediu relaxat, dincolo de ușile cabinetelor de terapie, copiii au fost mult mai motivați și curioși, rezultatele fiind vizibil îmbunătățite.

Activitatea 3.

Organizarea efectivă a cursului de formare profesională prin metoda PECS. Metoda PECS vine în ajutorul copiilor non-verbali, aducând un ajutor important în relaționarea lor cu cei din jur, învățând să vorbească fără cuvinte, cu ajutorul pictogramelor. În urma parcurgerii cursului de formare în metoda PECS, terapeuții de la Micile Comori au acumulat informațiile necesare pentru a putea preda această metodă de comunicare.

Activitatea 4.

Începerea implementării metodei PECS în centru, și instruirea părinților de a continua cu acest tip de intervenție și acasă. Câteva din activitățile efectuate în acest stadiu au fost introducerea în mediul natural al pictogramelor. Astfel echipa Micile Comori a organizat o ieșire cu o parte din copii la piață, unde aceștia au putut identifica fructe și legume pe care ulterior le-au cumpărat. În cadrul terapiilor s-au identificat întăritorii (lucrurile pe care copii le îndrăgesc) pentru a putea capta atenția spre comunicarea cu ajutorul pictogramelor. În acest fel, copii au colaborat pentru a face schimbul de imagini în vederea obținerii unei activități sau a unui obiect pe care și-l doresc.