”I-READ, I-LEARN” la Timotion VII

Prin proiectul „I-read, I-learn” de la Timotion ediția a VII-a, United Way România și-a propus să acționeze împotriva analfabetismului funcțional prin încurajarea dezvoltării abilităților de citit cu înțeles, a copiilor proveniți din familii și medii defavorizate, incluși în programele educaționale UWRo din cadrul Școlii Gimnaziale 6 Timișoara, Școlii Gimnaziale 12 Timișoara, Școlii Gimnaziale 15 Timișoara, Școlii Gimnaziale 20 Timișoara, Școlii Gimnaziale Bucovăț, Școlii Gimnaziale Carani, Școlii Gimnaziale Sînandrei, Școlii Gimnaziale Mașloc, Școlii Șemlacu Mare și Școlii Gimnaziale Sacoșu Turcesc.

Suma de 8330 strânsă în cadrul Timotion 2021, a contribuit la un fond mai mare al fundației, dedicat educației pentru copii din mediul rural dar și din Timișoara. Astfel, 245 de copii au participat la activitățile săptămânale de tip ”Club de lectură” care s-au desfășurat într-o manieră dinamică, interactivă și motivațională care să încurajeze copiii să se împrietenească cu lectura, cu personajele și cu înțelesurile lecturii. Pe de altă parte, acest lucru a fost posibil prin asigurarea accesului la lectură ca urmare a donațiilor de carte sau achizițiilor de carte realizate prin proiectele care se desfășoară în școlile partenere. Pentru asigurarea unei abordări integrate am implicat voluntarii și părinții, în activități și astfel am realizat promovarea importanței cititului la copii, iar cadrele didactice au avut acces la workshopuri pe teme de literație, pentru a face schimb de experiență privind abordarea interactivă a sesiunilor de club de lectură.

Activitate 1: Achiziționarea/ obținerea de cărți specifice vârstelor 6-10 ani.
Pe parcursul derulării proiectului echipa de proiect a obținut în principal donații de cărți de la persoane individuale.

Activitate 2: Derularea Clubului de lectură.
Au fost desfășurate cu o frecvență săptămânal cluburi de lectură interactive, dinamice și atractive la care copiii din programe au participat, fiind folosite o serie de cărți cu lecturi atractive, jocuri de cuvinte, texte și diferite carduri de scriere creativă menite să dezvolte înțelegerea unui text, latura creativă dar și latura imaginativă a copiilor. Cei doi pitici, Erus și valea răbdării, Rapunzel, Povestea creionului, Soacra cu trei nurori, Țup-imposibil e doar un cuvânt, Bubico, Racul, broasca și o știucă, Legende Istorice, Adu-mi luna de pe cer, Micul Prinț, Detectivul Dodo, Tup cel fără de frică, pinguinul Apolodor, Măgarul Cântareț, Heidi fetița munților, Erus si mult altii, sunt doar câteva dintre textele citite de copiii în cadrul cluburilor de lectură desfășurate.

O activitate frumoasă de lectură interactivă a fost desfășurată cu un scriitor de literatură pentru copii, în cadrul căreia copilașii au construit o minunată poveste pe baza unor cartonașe de scriere creativă, folosind metaforele și creând personaje și-au lăsat imaginația să ii poarte pe alte tărâmuri ”magice”.
Tot în cadrul acestei activități, au fost achiziționate materiale educaționale și rechizite necesare derulări activităților de club de lectură și pentru uzul copiilor la școală.

Activitate 3: Campanie de promovare a cititului.
Pentru această activitate s-a realizat o campanie de promovare în rândul voluntarilor, aceștia fiind angajați în rândul companiilor partenere, dar și la nivel de comunitate: specialiștilor, copii și părinții acestora din comunitățile de desfășurare a activităților.

Ana este elevă în clasa a III-a la Școala din Sacoșu Turcesc, Berini, și este un copil cu nevoie speciale de educație. După 11 luni de participare în activitățile proiectului, s-au observat reale progrese în achiziționarea abilităților de citire și scriere, a învățat toate literele și reușește să citească cuvinte și propoziții, înțelegând mesajul transmis de un text citit și îl poate repovesti și face transcrieri cu litere de tipar. Se implică activ în toate activitățile și se observă o dorință extraordinară de cunoaștere, prin întrebările frecvente pe care le pune. În pauze a început să scrie bilețele cadrului didactic, pe care le înfrumusețează cu desene. Emană atâta energie pozitivă, încât îi influențează și pe ceilalți colegi. Dacă a înțeles ceva, imediat le explică și colegilor. ”M-a impresionat când mama elevei a venit la școala și mi-a mulțumit cu ochii în lacrimi, pentru progresul Anei”, relatează specialistul în educație.
În cadrul activității ”Gânduri pentru anul care vine”, ne-a impresionat faptul că Ana a spus că își dorește să poată citi povești.

Ada Gabor – Manager United Way Romania, filiala Timișoara