Proiectul ‘Biblioteca mea din Stradă’ a reușit să ofere sprijin educațional pentru 200 de copii și să vină în ajutorul profesorilor prin activități de educație non-formală care să încurajeze procesul creativ de cunoaștere și decizie prin intermediul cărților. În opinia noastră educația și cultura sunt elemente vitale în procesul de integrare socială a copiilor defavorizați, crescându-le stima de sine, diminuând astfel riscul de abuz, exploatare și trafic de persoane. Am pornit cu valiza cu cărți spre copii, am mutat biblioteca în stradă, insuflându-le dragostea pentru cultură și cărți prin cluburi de lectură și teatru atelier derulate în parcuri, și alte locații publice mai puțin obișnuite dar la indemâna lor. Astfel, copiii marginalizați au avut acces la acte de cultură altfel inaccesibile lor, crescându-le interesul pentru educație și autodepășire.
Activitățile din cadrul proiectului au fost:
Amenajarea Colțului de Lectură și Studiu în Centrul Rezidențial Casa Debora, cu rafturi pentru cărți, băncuțe și fotolii unde fetele se pot retrage pentru a se afunda în lectură. Alăturat s-au amenjat pupitre de lectură cu lămpi de iluminat individuale care permit atât lecturarea unuei cărți cât și studiul individual.
Achiziționarea de cărți de lectură pentru copii și catalogarea acestora.
Excursii culturale: la Mânăstirea Românești pentru 28 de elevi și 6 cadre didactice de la Centrul de Educație Inclusivă C-tin Păunescu, Recaș; la Castelul Corvinilor, Hunedoara pentru 24 de fete de la CR Casa Debora; la Sarmisegetusa Traiana pentru un grup de 25 de elevi și 4 cadre didactice de la CEI C-tin Păunescu Recaș; la Sânpetru Mare – Igriș pentru 20 de fete de la Casa Debora.
Cluburi interactive de lectură. Pentru derularea acestor activități am colaborat cu d-na Ina Bulzan, psihoterapeut specializat în terapie prin joacă și autor de cărți pentru copii, voluntar în cadrul proiectului. În derularea atelierelor, d-na Ina Bulzan a avut un moment de lectură a unei povești terapeutice, după care, ajutați de echipa noastră și de cadrele didactice, prin activități artistice interactive, copiii au comentat povestea citită.
“Copiii mi-au depășit orice fel de așteptare. Erau atât de atenți, sorbeau orice cuvânt pe care îl auzeau în timpul atelierelor. Atunci mi-am dat seama că, de fapt, copiii din medii defavorizate tânjesc după educație, după povești care să le schimbe viața, după lecturi de calitate. Iar datoria noastră, a celor care conștientizăm această nevoie stringentă a lor, este să le oferim TOATE șansele la educație.” – Erika Manea, filolog, Specialist Comunicare, MLI
„Biblioteca mea din stradă a fost un mod de a împărtăși cu ceilalți bucuria de-a învăța ceva nou. M-a ajutat să-mi dau seama că nimic nu-i mai frumos decât să împarți cu ceilalți ceea ce ai, m-a făcut să văd că alții au nevoi mai mari decât mine.” Larisa, 17 ani, Centrul Rezidențial Casa Debora – MLI