”Școala la sat” la Timotion 8 – imist

Proiectul ”Școala la sat” al Asociației Educația la Sat din comuna Coșteiu, a ajuns în 2022 la cea de-a cincea ediție, cu ajutorul fondurilor strânse la evenimentul Timotion.

În 2022, cu ajutorul comunității Timotion, 32 de elevi din ciclul primar și gimnazial care au dificultăți școlare la nivel de alfabetizare sau remediale, au participat timp de trei luni la acest program de tip after-school. În perioada octombrie – decembrie 2022, copiii și-au exersat și îmbunătățit aptitudinile la limba română și matematică dar și cititul, comunicarea și încredere în sine. Cu ajutorul logopedului angajat pe program, unii copii și-au îmbunătățit chiar și sunetele și vorbirea.

Beneficii pentru copii

540 de ore de matematică și limba română

50 de ore de lectură și povești & 20 ore de consiliere școlară

Folosind metode non formale, copiii au lucrat în grupe de 6, sub îndrumarea unui invățător și un voluntar asistent (în funcție de disponibilitate) după o planificare remedială. Programul celor 32 de copii a fost:

12:00 – 13.00 pauza de masă si recreere

13:00 – 13:40 activități de citit, dictare, teme

13:40 – 14:00 joc de puzzle sau lego conform vârstei

14:00 – 14:40 matematică

14:40 – 15:00 pauză

15:00 – 15:50 lectură

15:50 – 16:00 curățenie sală

900 de mese calde

Pentru copiii proveniți din medii vulnerabile, în special în mediul rural, o porție de mâncare caldă este uneori singura masă din zi. De aceea este important ca în programul de tip after-shool să fie inclusă zilnic o masă caldă, pentru a spori energia și dorința copiiilor de a lua parte la activități.

prima ieșire la teatru si atelier de turtă dulce

În noiembrie 2022, copiii au pășit pentru prima dată într-un teatru, și prima dată în viața lor când au văzut spectacolul pentru copii Pinocchio.

Atelierul de turtă dulce a avut loc în luna decembrie. O activitate multidisciplinară, unde s-a îmbinat matematica (cântăritul), cititul rețetei, cu bucuria de a face ceva dulce și de a savura bunătăți cu aromă de scorțisoară, pe fundal de colinde. Maria (clasa IV-a) a fost cea mai uimită de cum se pregătește o astfel de rețetă și a spus ca ea își dorește să devina ”cofetăreasă” 🙂

jocuri, burger day, consiliere psihologică și logopedie

În luna noiembrie, cei de la Bun Bun burger au vizitat centrul de zi din Coșteiu unde copiii vin la programul de after-shool ”Școala la sat”. A fost o adevărată zi de sărbătoare. Cătălin a mâncat pentru prima dată un burger, și a fost așa de încântat că apoi a mai mâncat încă doi.

Logopedia, este o activitate nouă in programul ”Școala la cat”, care a început în noiembrie. Cu ajutorul unui logoped și psihoterapeut, copiii cu dificultăți în vorbire sau pronunție greșită, care pun bariere progresului școlar, au avut parte de terapii dedicate, specializate.

Rezultate vizibile

Toti cei 32 de elevi au crescut la nivelul clasei în care sunt și au obținut un punct in plus la calificative/note.

Toți copiii au avut prezență școlară, si datorită programului de after school ei nu au mai absentat, cum erau obișnuiți.

Toți copiii merg cu mare drag la programul de tip after-school ”Școala la sat”.

Mădălin (clasa I) este surd si poartă aparat auditiv abia de 2 ani. Asa că incă citește pe buze și pronunță greșit 15 litere din 31 cate are alfabetul. Limbajul lui a fost afectat incă de când s-a născut, din cauză că nu a auzit. Mădălin nu are dificultăți doar în a se exprima, ci și în a se face înțeles de către invățător și colegi. Din acest motiv are multe conflicte la școală, și dificultăți mari în procesul de învățare.

După 2 luni de logopedie, Mădălin a învățat diferența dintre literele D și T, iar învătătorul de la grupa lui a invățat cum poate să îl ajute, cum să-l corecteze și cum poate aplica diferite exerciții cu el.

Mădălin încă nu pronunță literele corect dar a progresat și să se face tot mai bine înțeles. Logopedia nu doar corectează sunete, ci crește foarte mult gradul de încredere, astfel că Mădălin este azi mult mai atent la sunete și se străduiește mult cu exercițiile de pronunție.


Simina (clasa a III-a) a venit la after-shool chiar la 1 octombrie 2022, când abia recunoștea toate literele și invățătorul i-a spus că o va lăsa repetentă. A venit plângînd cu mama ei, cerând ajutor. Pentru ea și  Alexandra, tot clasa III-a, a fost nevoie de un plan personalizat. Ele au lucrat în grupă de 2:1 dar au venit și zi de zi la program, în toate cele 3 luni de proiect.

Având părinți analfabeți și nevoie de mai mult exercițiu, ambele fete au pierdut startul la școală deși au capacitatea necesară. Au lucrat cu pași mici, zilnic, și după 3 luni de zile, fetele au reușit să ajungă la un nivel începător de citit și scris, dar cel mai mult să prindă curaj, încredere în ele și mare drag de școală.

Simina, fată de etnie romă, era în risc de repetenție și abanbon școlar, dar astăzi zâmbește, e veselă, îi place școala, și învătătorul de la clasă ne-a confirmat progresul ei școlar. Acum ea și Alexandra continuă programul spre pasul doi, citirea fluentă și întelegerea textului.

(Ancuța Sîrbu – președinte Asociația Educația la Sat)