Proiectul ”START Incluziune” de la ediția a noua Timotion, s-a nascut dintr-o nevoie a copiilor cu cerințe educaționale speciale din școlile din județul Timiș, care nu erau sprijiniți, pentru a fi integrați în comunitate. Proiectul a fost implementat de Fundația de Abilitare Speranța în toamna lui 2023.
Atelierele socio-educaționale care s-au desfășurat în cadrul Școlii Gimnaziale Teremia Mare, Liceul Tehnologic Romulus Paraschivoiu din Lovrin, și Școala Generală 24 din Timișoara, au creat o legătură strânsă între toți copiii, care au înțeles cum trebuie să se comporte cu copiii diferiți, și care sunt nevoile acestora. Psihologii care au interacționat cu elevii și profesorii au folosit un ghid creat special pentru acest proiect, care a devenit un instrument pentru dascălii din școli. Ghidul conține metode și activități specifice care se pot aplica la clasă și în comunitate pentru copii, și poate fi folosit în activitățile de incluziune socială. Iată ce s-a întâmplat pe durata celor 5 luni de proiect (august-decembrie 2023) cu fondurile strânse la Timotion 9:
GHIDUL DASCĂLULUI pentru o comunitate incluzivă
În prima etapă a proiectului, echipa de la Fundația de Abilitare Speranța a dezvoltat un instrument de lucru de întelegere a incluziunii sociale, adaptat și pentru profesori și pentru elevi. GHIDUL este open source, și poate fi descărcat gratuit de aici.
Ateliere socio-educaționale
În perioada septembrie-noiembrie, specialiștii din echipa fundației au organizat 3 ateliere în 3 școli din Timiș, cu scopul de a dezvolta abilitațile elevilor pentru a întelege ce înseamnă dizabilitatea, și beneficiile incluziunii sociale. Intervențiile au avut loc în unități de învățământ care prezintă cazuri de elevi cu dizabilități, respectiv la Școala Gimnazială din Teremia Mare, Liceul Tehnologic Romulus Paraschivoiu din Lovrin, și la Școala Generală nr. 24 din Timișoara.
În cadrul atelierelor, echipa a lucrat cu 100 de elevi și 4 cadre didactice, în procesul de incluziune a copiilor cu dizabilități. Copiii participanți au fost elevi cu vârste între 7 și 13 ani, care au învățat cum să comunice și să îți sprijine colegii cu dizabilități din școala de masă.
Totodată, în perioada octombrie-noiembrie, 50 de cadre didactice au aflat despre existența ghidului de incluziune open source, și cum poate fi acesta folosit la clasă (în orele de dirigenție, educație civică, școala altfel, sau la nevoie).
Susțin incluziunea socială a copiilor cu dizabilități în comunitate. Proiectul ”START Incluziune” m-a ajutat să explic și copiilor la clasă ce înseamnă să fii diferit și cum putem să sprijinim elevii cu cerințe educaționale. Ghidul ABC-ul dascălului care contribuie la creșterea unei comunități incluzive este un instrument foarte bun pentru mine și colegii mei. Atelierele socio-educaționale realizate de psihologii de la Fundația de Abilitare Speranța au fost o ușă deschisă spre comunitate, elevii înțelegând că nu trebuie să te temi de celălalt dacă nu îl înțelegi, ci să îl accepți, să îl sprijini să poată și el. O clasă incluzivă este o clasă în care nimeni nu este lăsat în urmă. (Luminița Draghici – învățătoare la Școala Generală nr. 24 Timișoara)